Yönlendirme, durma ve denge için hayati önem taşıyan amortisörler ve ön takım paçaları aracınızın en önemli güvenlik özelliklerinden biridir. Pek çok parça gibi amortisörler ve destekler de normal çalışma sırasında yavaş yavaş aşınabilir. Çoğu kişi, amortisör veya ön takım parçaları arızalarının konforu olumsuz yönde etkileyebileceğinin farkındadır ancak çoğu kişi, bunların aynı zamanda aracınızın direksiyon, yol tutuşu ve frenleme özelliklerini de tehlikeye atabileceğinin farkında değildir. Güvenlik açısından kritik olan bu sürüş kontrolü parçalarının düzenli olarak incelenmesi, aracınızın kontrolünü elinizde tutmanıza ve yolcularınızın daha güvende olmasına yardımcı olur.
Uzmanlar, aracınızın amortisörlerinin ve desteklerinin her yıl veya aracınız lastik, fren veya balans onarımı için getirildiğinde muayene edilmesini tavsiye ediyor. Lastiklerin, frenlerin ve ön cam sileceklerinin ne zaman aşındığını belirlemek nispeten kolaydır; Öte yandan, güvenlik açısından kritik olan bu bileşenlerin günlük aşınma ve yıpranmaya son derece duyarlı olmasına rağmen, amortisörler ve payandaların bozulma belirtilerini tespit etmek o kadar kolay değildir. Bu parçalardaki hasar çoğu zaman gözle görülmez; bu nedenle yıllık muayene çok önemlidir. Frenler, lastikler veya diğer süspansiyon parçaları gibi bileşenleri değiştirirken kontrol etmek kritik önem taşır; özellikle de bunların erken aşınmasına neden olan diğer faktörlerin rol oynadığını gösteren sık değiştirmeler olduğunu fark ederseniz. Amortisörlerin ve desteklerin kontrol edilmesi ve gerekirse değiştirilmesi, aracınızın en iyi çalışma koşulunda olmasını sağlar.
Sürüş bileşenleri günlük sürüş nedeniyle aşınırken, devreye girebilecek başka faktörler de vardır. Sürüş alışkanlıklarınız ve araç kullandığınız ortam, amortisörlerinizin ve desteklerinizin ömrü üzerinde büyük etkiye sahip olabilir.
Örneğin, kuzey iklimlerindeki bir sürücünün, donma/çözülme döngüleri ve yol tuzuna maruz kalma nedeniyle oluşan çukurlar nedeniyle amortisörlerini ve payandalarını daha erken değiştirmesi gerekebilir. Veya rutin olarak ağır yükler çekiyorsanız, bu durum amortisörlerinizin ve desteklerinizin daha hızlı aşınmasına neden olabilir. Sürüş alışkanlıklarınızı ve araç kullandığınız koşulları inceleyin; amortisörlerinizi ve desteklerinizi daha sık kontrol ettirmeniz gerekebilir.
Bu belirtilerden herhangi birini fark ederseniz, amortisörlerinizi ve desteklerinizi güvenilir servis sağlayıcınıza kontrol ettirmelisiniz.
En iyi çalışma koşullarındaki amortisörlere ve payandalara sahip olmak, aracınızın lastiklerinin yolla temas halinde kalmasına yardımcı olarak aracınızın durmasını, yol tutuşunu ve güvenliğini artırır. Aracınızdaki çoğu parça gibi amortisörler ve payandalar da aşınmaya tabidir ve optimum performansın korunması için periyodik olarak değiştirilmeleri gerekir. Şokların ve desteklerin nasıl aşındığını öğrenmek için okumaya devam edin:
Kauçuk burçlar gürültüyü ve titreşimi azaltır ve hasar gördüklerinde veya aşındıklarında aşırı harekete neden olabilir. Bu da yalnızca amortisörlerin ve desteklerin değil aynı zamanda lastiklerin ve diğer süspansiyon parçalarının da erken aşınmasına neden olabilir. Aşınmış burçlar gürültü, aşırı sıçrama ve kötü kullanım gibi sorunlara neden olabilir.
Sürtünme, yaş, yüksek sıcaklıklar, ağırlık yükü stresi ve tuz ve yağa maruz kalma, burçların çatlamasına ve aşınmasına neden olabilir. Burçlar aşındığında, bağlı parçalar üzerinde hizalama gibi çeşitli şeyleri etkileyebilecek ek stres oluşur. Hasarlı veya aşınmış burçlar her zaman belirgin olmayabilir; bu nedenle servis sağlayıcınıza direksiyon ve süspansiyon sisteminizdeki burçları düzenli olarak kontrol ettirdiğinizden emin olun. Düzgün çalışan burçlara sahip olmak, aracınızın sürüşünde ve yol tutuşunda büyük bir fark yaratır.
Sönümleme adı verilen bir süreçte istenmeyen yay hareketini kontrol etmek için şoklar ve payandalar yağla doldurulur. Amortisördeki veya payandadaki piston yukarı ve aşağı hareket ettikçe yağ ısınır ve hareketi azaltır. Amortisörünüzdeki veya payandanızdaki yağ, yolda giderken sayısız kez bu ısı döngüsünden geçer.
Zamanla amortisörlerinizdeki ve amortisörlerinizdeki yağ, ısı döngüsünden dolayı viskozitesini kaybedebilir. Resimde soldaki yeni yağ ile sağdaki 50.000 mil sonraki yağın karşılaştırmasına dikkat edin. Bu bozulma meydana geldiğinde, yağ iç bileşenleri uygun şekilde yağlama yeteneğini kaybedecek ve amortisörlerinizin ve payandalarınızın yolun etkilerini azaltma yeteneğini olumsuz yönde etkileyebilir. Böyle bir durumda amortisörlerinizin veya payandalarınızın değiştirilmesi aracınızın sürüş, yol tutuş ve durdurma gücünün yeniden kazanılmasına yardımcı olacaktır.
Yağ seviyesi önemli ölçüde azalırsa veya aşırı ısınırsa, bu durum yağın dahili hareketli parçaları vernik benzeri bir filmle kaplamasına neden olabilir, bu da ünitenin düzgün çalışmasını engeller ve daha sert bir sürüşe yol açar.
Tekrar tekrar kullanıldığında amortisörlerinizin veya desteklerinizin iç bileşenleri yorulabilir. Valf bileşenleri azaldıkça sönümleme etkinliklerini kaybederler ve amortisörün veya payandanın genel performansını etkilerler. Yaşla birlikte veya darbe veya kaza sonucu oluşabilecek bu arıza, aşırı vücut ve lastik hareketinin kontrolünü sınırlar.
Bileşenler bozulmaya başladığında, amortisörlerinizin veya desteklerinizin değiştirilmesi, yeni gibi bir sürüş, frenleme ve yol tutuşu elde etmenin en iyi yoludur. Şoklar ve payandalar onarılamaz; etkilenen parçanın değiştirilmesi en iyi çözümdür. Arızalı bir amortisörü veya desteği değiştirmek için beklemeyin; çünkü parçalar bozuldukça sürüş, yol tutuş ve fren performansında sürekli kayıp riskiyle karşı karşıya kalırsınız.
Ek olarak, amortisörün veya desteğin diğer kritik yapısal bileşenleri yorulabilir ve bu da çekme mukavemetinde potansiyel bir kayba yol açabilir. Fren hattı braketleri, salınım önleyici çubuk braketleri, dikme gövdelerine kaynaklanmış direksiyon kolları ve bağlantıları yerinde tutan üst ve alt kaynaklar gibi bileşenler, sert darbeler altında arızalanmalarını önleyecek güce sahip olmayabilir.
Araç büyük bir çukur veya kaldırım gibi sert bir darbeyle karşılaşırsa şok veya dikme gövdesi veya çubuğu bükülebilir, bu da hizalamanın ve direksiyon geometrisinin teknik özelliklerin dışına çıkmasına neden olabilir. Bu, lastik aşınmasının hızlanmasına ve olağandışı direksiyon tepkisine yol açabilir.
Güvenlik açısından kritik şasi bileşenlerinin çoğunda olduğu gibi, amortisörler ve payandalar normal çalışma sırasında o kadar yavaş aşınır ki, olumsuz etkiler (düşük direksiyon hassasiyeti, durma performansı ve/veya araç stabilitesi) normal sürüş koşullarında kolayca fark edilmeyebilir. Aşınma oranı, yol ve çevre koşulları, sürüş tarzınız ve araç yükünüz gibi çok çeşitli değişkenlere bağlıdır. Aşınmış amortisörlerin ve payandaların belirtilerini öğrenmek için okumaya devam edin:
Frene bastığınızda arabanızın ön tarafının hızla yere doğru eğildiğini mi hissediyorsunuz? Buna burun dalışı denir ve aşınmış şokları ve destekleri gösterebilir. Durma mesafesinin artmasına neden olabileceği için tehlikelidir.
Bir tümseğe çarptığınızda aşırı sıçrama, amortisörlerinizin ve desteklerinizin etkili şekilde çalışmadığının bir işareti olabilir. Aracınız bir tümseğe çarptıktan sonra sakinleşmeli ve zıplamaya devam etmemelidir. Aşınmış amortisörler ve payandalar yoldaki darbeleri etkili bir şekilde absorbe edemez ve tümsekleri yumuşatamaz.
Dönüş yaparken aracınızın sallandığını veya yuvarlandığını hissetmek sadece sinir bozucu olmakla kalmaz, aynı zamanda rahatsız edicidir çünkü arabanızın kontrolünün sizde olmadığını hissedebilirsiniz. Şoklar aşındıkça, köşelerden dönerken ağırlık aktarım hızını kontrol etme yeteneklerini kaybedebilirler; bu aynı zamanda dönüşlerde gezinmek için direksiyon girdisinin artmasına neden olabilir.
Aracınızın amortisörleri ve payandaları aşındığında araç sıçrayabilir ve yol tutuş kuvvetinin azalmasına neden olabilir. Bu sıçrama aynı zamanda lastiklerin çukurlaşması veya çukurlaşması (lastik parçalarının lastikten çıkması) dahil olmak üzere daha hızlı lastik aşınmasına da neden olabilir.
Düzgün çalışan amortisörler ve destekler, hızlanırken süspansiyon hareketini dengeler. Amortisörleriniz ve amortisörleriniz bozulduğunda, gaz pedalına bastığınızda aracınızın arkası aşırı çökebilir. Aracın momentumu arkaya aktarılır ve bu da ön ucun yükselmesine neden olur, bu da yolcuların hareket rahatsızlığına ve arka süspansiyon bileşenlerinin gereksiz yere aşırı yüklenmesine neden olur.
Engebeli bir yolda araç kullanırken direksiyon simidinizde bir miktar titreşim hissetmeniz doğaldır. Düz yollarda benzer titreşimler yaşıyorsanız amortisörleriniz, destekleriniz veya direksiyon dengeleyiciniz aşınmış olabilir.
Amortisörler ve payandalar aşındığında bir tıkırtı veya vuruntu sesi duyabilirsiniz. Bu ses, şok veya dikmenin bir tümseğe çarptığında dibe vurması sırasında metalin metale temasından kaynaklanır. Ayrıca bu sesler, amortisör veya dikme montaj bileşenlerinin aşınmasından da kaynaklanabilir.
Amortisörlerinizden veya desteklerinizden aşırı hidrolik sıvısının sızdığını fark ederseniz, bu onların eskidiğinin bir işareti olabilir. Contalar arızalanırsa amortisörlerinizin ve desteklerinizin düzgün çalışması için gerekli olan sıvı kaçıyor demektir.
Internet Explorer tarayıcısının 9.0 ve daha eski sürümlerini desteklememekteyiz. Web sitemizi doğru görüntüleyebilmek için tarayıcınızı güncelleyebilirsiniz, güncelleyemiyorsanız başka bir tarayıcıyı ücretsiz yükleyebilirsiniz.
WhatsAppDestek